És evident que la societat evoluciona permanentment, i amb cada canvi es produeixen beneficis, però també contraindicacions. Un dels problemes principals de l’actualitat, en especial a les zones urbanes, és la mobilitat de les persones. Algunes de les causes són els costos elevats dels vehicles i els combustibles, la dificultat d’aparcament, la falta de dimensionament del servei públic de transport, les limitacions per contaminació o el cost elevat de l’habitatge als centres urbans.
Com a intent de solució a aquests problemes, el sector privat (fabricants, venedors i empreses de lloguer) i fins i tot les administracions locals han promogut l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP): bicicletes, patinets elèctrics i un espectre variat de diferents artefactes que permeten a les persones desplaçar-se de manera motoritzada.
Tot això ha fet que el 72 % dels ciutadans afirmin que han canviat la manera habitual que tenien de desplaçar-se a les ciutats.
Com en altres ocasions en què la societat s’avança a la resposta de les institucions públiques, ens trobem amb problemes que ja generen una gran preocupació. No es requereix, de moment, obtenir una llicència per fer-los servir, ni tan sols una edat mínima, i, en conseqüència, és habitual trobar-nos amb situacions que poden generar un alt risc per a la integritat física dels usuaris i tercers:
- El 50 % dels usuaris de VMP reconeix que circula sense casc.
- El 71 % ho fa alguna vegada per la vorera.
- El 45 % ha sobrepassat algun cop els límits de velocitat establerts per a aquests vehicles (25 km/h).
- La majoria dels VMP poden sobrepassar el límit de velocitat permès, per la qual cosa es calcula que el 50 % es poden considerar il·legals.
- Hi ha usuaris que circulen per vies interurbanes.
- Hi ha usuaris que circulen amb dos ocupants.
L’augment dels VMP, juntament amb altres factors socioeconòmics, ha incrementat l’accidentalitat urbana un 40 % en deu anys, i es calcula que els ocupants d’aquests vehicles, que s’integren en el grup d’usuaris vulnerables, ja representen el 8 % de les morts per accidents de trànsit a les ciutats. De fet, el 9 % dels espanyols reconeix haver tingut una caiguda o un accident amb un patinet o un altre VMP (ja el 2018 es va registrar la primera defunció a Espanya d’un vianant atropellat per un patinet elèctric).
Les estimacions de la DGT, en cas que no se’n segueixin les indicacions, fan referència que aquestes noves formes de desplaçament podrien causar entre el 2021 i el 2030 fins a 700.000 sinistres, 5.500 morts i 850.000 lesionats, xifres que representarien uns increments del 24, el 18 i el 22 %, respectivament, respecte a la dècada anterior.