Si bé és cert que l’actualitat del sector assegurador està farcida de notícies, entrevistes, conferències i articles sobre la irrupció de les noves tecnologies i els seus impactes, encara no els havíem consagrat una línia al nostre blog, i ja que el passat 14 de març es va celebrar a Madrid l’“Insurance World Challenges 2019” organitzat per Community of Insurance (en el qual Surne va participar com a entitat col·laboradora i al qual vam assistir, per part de Surne, Yolanda Fernández, Gonzalo Íñiguez, Jaume Pineda i jo mateix), aprofitaré l’ocasió per traslladar alguna opinió del que es va comentar al fòrum i que espero que els meus companys comparteixin.
Startups i asseguradores
En línies generals i respecte als models de negoci, diria que hi ha un acord general en el fet que la manera tradicional de treballar de les asseguradores xoca amb els ritmes de les startups, o, per dir-ho més suaument, genera certes friccions. I és que la convivència en els projectes de desenvolupament i innovació sovint és complicada, quan la necessitat de resultats a curt termini de l’startup topa amb el compte de resultats i el balanç consolidat de l’asseguradora. Són reptes de ritme de treball i de cultura de dos mons diferents. Quan una startup declara amb vehemència que el procés assegurador és bàsicament el mateix d’ençà que el 1600 es van començar a assegurar els carregaments als pubs de Londres, l’assegurador respon que per què canviar alguna cosa que el temps ha demostrat que funciona. Ens trobem davant un nou escenari, certament, però, suposa una major “disrupció” que Internet?, o que el tan temible efecte de l’any 2000?, o pitjor, potser, que la crisi del petroli o la Revolució Francesa?
Distinció entre transformació digital i digitalització.
S’està produint una transformació de tipus digital en la indústria asseguradora? La gran majoria dels participants van opinar que, si bé és cert que algunes assegurances molt concretes ja estan en un procés de transformació integral de model, es tracta de casos molt concrets en els quals el fet causant és fàcil d’identificar i la prestació de l’assegurador és concreta i determinada, com ara les assegurances de cancel·lació de vols o les assegurances de pèrdues de collites contra inclemències climatològiques. Tanmateix, hi ha molts més tipus d’assegurances, en els quals la persona que les contracta vol que en la venda l’assessori un venedor especialitzat que conegui el producte i l’aconselli sobre quin s’adapta millor a les seves necessitats. Fins i tot en la contractació de l’assegurança d’autos, després del pressupost online, la contractació es tanca en la majoria de casos a través d’un teleoperador. Segurament aquest venedor disposa d’eines digitals connectades que li faciliten l’assessorament al client, l’emissió online de la pòlissa, la descàrrega de documentació i la possibilitat de signatura digital de la pòlissa amb validesa legal total: creiem que aquest és un element clau per tancar un procés de contractació d’acord amb tots els processos de contractació actuals. Fins i tot és molt probable que, en cas de sinistre, el tramitador de la companyia pugui valorar els danys juntament amb el client través d’una videotrucada i un geolocalitzador. El procés és el mateix que fa uns anys, però s’ha digitalitzat.
Projectes i novetats.
Al Congrés també hi va haver temps perquè una selecció d’startups presentessin projectes i novetats sobre l’aplicació de les noves tecnologies en el sector. Concretament, vam poder veure presentacions sobre signatura digital, videoperitatges o sistemes de valoració de danys en els vehicles gràcies a la geolocalització i el cotxe connectat. En l’àmbit de la salut i de les assegurances sanitàries (e-health en general), també s’està avançant en la millora de les assistències amb les consultes mèdiques online, els assistents de triatge o l’elaboració d’historials clínics online que milloren la qualitat i la rapidesa de les primeres atencions; en definitiva, grans avanços que milloren els processos de contractació i els serveis d’una indústria que en el seu model de negoci continua sent la mateixa.
Jaime Areilza / Departament Comercial /